jump to navigation

EU april 16, 2013

Posted by Pebben in Dominikanska Republiken, Santo Domingo, Karibien, Ekonomi, EU, Euro zone, Eurokrisen, Sverige influenser.
Tags: , , , , , , , , , , ,
trackback

Idag på morgonen har Manuel och jag nåt vi kallar ”pratfrukost”. Dagens ämne är EU. Manuel har synpunkter på EU och svårt att förstå vad det är som händer med EU och Euron just nu. ”Och du”, säger han, ”ditt land är ju inte ens med i Euron. Vad är det för sorts policy?” Den frågan är inte så lätt att besvara men jag underlåter mig att säga att det är väl tur att Sverige inte är med i valutaunionen, så som det hela utvecklat sig. Nog var det på lösan sand valutan byggdes men den kunde ju ha stabiliserats i efterhand…..Kanske….. Men det var ingen som brydde sig och så länge det inte fanns några större problem att hantera så såg det ju ljusblått ut överallt. Men som Stefan de Vylder m.fl. påpekat så var det just i krishantering svagheterna skulle visa sig och de fick rätt. Nu handlar det tydligen bara om panikbeslut och trial&error lösningar i parti och minut.

Jo, jag sa faktiskt allt detta och mer därtill till Manuel som såg ut som ett enda stort frågetecken…. ”Men du sa ju en gång att EU och Euro var bra”, påminde han mig. Ett slag under bältet, tyckte jag nog men han hade rätt. Jag trodde på EU som ett fredsprojekt och en handelsunion med stora urvecklingsmöjligheter. Visst påpekade även jag obalanserna mella medlemsländerna, men jag trodde naivt att de skulle gå att rätta till med tiden. Och hur gick det då?

Jo, våra inkompetenta EU politikers och kommisionmedlemmars oförmåga att hantera krisen och komma med väl underbyggda förslag till hur EU och valutasamarbetet skall gå vidare är skrämmande. Likaså är den blatanta och skamlösa ”olagligheten”, dvs de ideliga brotten mot träffade överenskommelser och antagna regler, minst lika skrämmande. Kan bara hålla med artikelförfattarna och initiativtagarna till en ny tankesmedja i Sverige, Forum för EU-debatt (Det kan inte fortgå i en demokrati – Newsmill.se, TV4).  Det är bara att hålla med i allt väsentligt de skriver och som en före detta EU-anhängare (numera med beteckningen ”Tveksam”) får utvecklingen (eller snarare: brist på) av EU mig att rodna och skämmas idag. Det var ju inte så här det skulle bli… Att nu ”makten” mer och mer, liksom i skymundan, förskjuts mot Bryssel utan någon som helst debatt i Sverige är en utveckling jag inte förstår. Initiativet med tankesmedjan stöds till 100% och välkomnas varmt.

Och vad sa Manuel om allt detta? Jo, han sa faktiskt att ”det är på något vis skönt att höra att även EU med sina framstående och utvecklade medlemsländer, gör allvarliga misstag, precis som vi. Politikerna där uppe hos dig är tydligen inte ett dugg bättre än våra. Jag tror för min del”, fortsatte han, ”att någon union med Haiti och/eller andra länder i Karibien får anstå. Och vad beträffar peson, så behåller vi nog den också, även om den noteras kring 40 mot dollarn….”

Som utlandssvensk har jag väl egentligen ingen rätt att ha en åsikt om detta, då jag inte längre berörs direkt…Men å andra sidan, som en Världsmedborgare berörs även jag, för EU och Euro påverkar mycket av vad som händer här i världen. Till och med i lilla Dominikanska Republiken som ligger så långt bort!

Hur var det nu…..Charles de Gaulle som en av förespråkarna till ett samlat Europa lär en gång ha sagt följande: ”Drömmen om ett förenat Europa har ingen utsikt att bli verklighet. Man gör ingen omelett på hårdkokta ägg.”  Så, vad var hans roll egentligen i den tidiga Europatanken……..?

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Lämna en kommentar