jump to navigation

IKEA.com.do augusti 27, 2013

Posted by Pebben in Allmänt, Dominikanska Republiken, Santo Domingo, Karibien, Ekonomi, Kuriosa, Sverige influenser.
Tags: , , ,
trackback

IKEA i Karibien handlar det om. Vi var många som var förväntansfulla på IKEA öppningen i Santo Domingo för nåt år sen. Och för oss personligen var det succé från början då vi gjorde om köket till ett IKEA kök. ”Gör det själv” idén fungerade – från idé till uppsättning. Tack och lov! och köket i sin helhet fungerar än. Men, men, det stora 70miljoners (USD) bygget med sina två parkeringsvåningar verkar vara för stort. Efter ett antal månader stängdes parkeringen på 2:a våningen och jag har aldrig sett den öppnas igen. Den kvarvarande parkeringen verkar 1/3 full upp till 1/2 kanske. Med andra ord – kundtillströmningen kunde vara bättre. Själva tillhör vi stamkunderna och handlar faktiskt väldigt mycket där isf på de lokala möbelvaruhusen/-affärerna, som vi tycker är lite skruttiga faktiskt. Vi var också en skara svenskar som tyckte att lanseringen kunde gjorts bättre, men den ”spanska” varuhusledningen hade sina egna idéer. Personalen har skurits ner och ska sanningen fram är det inte många som lever upp till IKEAs servicenivå. Men en del gör det och tummen upp för dem. Tycker man borde se om sitt hus på personalsidan och utbilda och/eller byta ut. Men det är ju ledningens sak att fixa – inte kundernas. Ny chef har tydligen utsetts sen en tid tillbaks och det tidigare spanska inflytandet har kanske minskat – jag vet inte så noga.

IKEA varuhuset i Santo Domingo

IKEA varuhuset i Santo Domingo

Det spanska inflytandet kanske inte heller har varit så dåligt som jag låter ge sken av här – men jag tror mig veta att ur kundens perspektiv kunde många saker gjorts annorlunda. Perception är den verkliga verkligheten! Det missades nog där uppe i styrelserummet…. Det har gått en tid nu och hur subjektivt som helst skulle jag vilja våga påstå att på den allra senaste tiden har parkeringen – när jag varit där – varit mer än halvfull. Kanske inte mycket mer – men det är i vart fall intrycket. Kanske kunderna börjar strömma till i högre utsträckning? Jag vet inte , men hoppas det, då jag gillar att IKEA finns här. Men många fler behövs innan parkeringen på 2:an kan öppnas igen. Sedan mer än ett år tillbaks började det ryktas om IKEA. Dom skulle lägga ner. Dom skulle flytta. Det gick inget vidare för IKEA i DR….. Mer än ett år senare finns IKEA dock fortfarande kvar här – men ryktena är ihärdiga och flera. Dom är på väg att lägga ner butiken – säger dom.

Om det är så att deras nyetablerade varuhus i Puerto Rico skulle vara anledningen – som en del rykten gör gällan de – så känns det förvånande att den stora satsningen i DR skulle avskrivas redan nu. Båda etableringarna måste väl ha funnits med när IKEA i Santo Domingo klubbades igenom? Vi var en del som trodde att IKEAs första satsning i Latin Amerika/Karibien, dvs den i DR, var första steget till att lära sig en ny marknad och annat värdefullt innan man tog steget fullt ut till nya etableringar i resten av denna för IKEA ”okända” del av världen. Nu har man också här i DR öppnat två mini-IKEAs. En i Bávaro och och en i Santiago. För mig låter det som expansion, eller hur? Och Puerto Rico är då andra steget på denna för IKEA nya marknad. Låter definitivt som expansion tycker jag.

Vi har ju hört om IKEAs enorma etableringsplaner i Indien, men hoppas innerligt att denna del av världen, dvs min del, inte glöms bort där borta i Älmhult. Ryktena här i DR skadar IKEA och jag kan inte tänka mig att de är okända för varuhusledningen. Kanske man borde sätta sig ner och fundera ut en strategi på hur man skulle kunna bemöta dessa envisa rykten.  Att bara vara tysta och jobba på som om inget hänt är inte alltid den bästa strategin.

Som kund kan jag bara hoppas på att ryktena är osanna! Några tror att de planterats av konkurrensen som känner sig hotad. Det finns faktiskt skäl för att tro att så är fallet. DRs etablerade företag gillar inte konkurrens – det har märkts i andra sektorer av ekonomin också. Så kanske det finns några spån av sanning i dessa påståenden. Vi vet att IKEAs uthållighet på andra marknader har varit bättre än de flesta andras och jag hoppas detta gäller även här i DR!

Marknadsföring är ett vapen som IKEA borde se över här i DR. Den lokala biten alltså. Jag tror den varit mindre effektiv under en lång tid – särskilt i början. Minns vad Mark Twain en gång skrev: ”Många små saker har blivit stora med rätt marknadsföring.” Som sagt var,….med RÄTT marknadsföring…

Kommentarer»

1. Viktor - augusti 27, 2013

Nej men vad kul att det finns svenskar i Santo Domingo.. Ska flytta ditt 6 månader eller så nästa vecka. Min flickvän har velat åka till Ikea ganska länge.

pebben - augusti 28, 2013

Välkomna till Santo Domingo. Som bjuder på mer än IKEA, men varuhuset är värt ett besök.

2. Niklas Palma de Coco - augusti 28, 2013

Kanske har du rätt i att man bör skaka liv i Älmhult, men en tur till Casa de Campo kanske inte skulle skada?

pebben - augusti 30, 2013

Jo, jag tror man bör röra om lite i grytan. IKEA är absolut en vinnare i långa perspektivet här i DR. Dock, att bryta sig in i den rådande ”oligarkiska maktstrukturen” som är förhärskande här – är ingen lätt uppgift. Och definitivt inte fixat över en natt. Men, men – nån sa att Americana nu slutat sälja möbler……kanske, kanske…..

3. Arne S - augusti 30, 2013

Jag läste i nån bok om ikea att det tog dem 10 år att bli lönsamma i Ryssland och en herrans massa år i USA också. Ikea och Ingvar Kamprad har det längre perspektivet för ögonen – kanske även sönerna som nu styr delar av imperiet – så det är nog inte dax att slänga in handduken än i Santo Domingo. Ni skall se att det ordnar sig hos er också vad det lider!
Arne S


Lämna en kommentar